Wyjazd edukacyjny do Wigierskiego Parku Narodowego

4 czerwca 2018 r. uczniowie klasy IV uczestniczyli w wyjeździe edukacyjnym do Wigierskiego Parku Narodowego.

Uczestnicy zwiedzali Muzeum Wigier, które mieści się w odrestaurowanym budynku dawnej Stacji Hydrobiologicznej, a w nim wystawę poświęconą działalności stacji i jej założyciela dr Alfreda Lityńskiego.
W muzeum mieści się ekspozycja prezentująca: kształtowanie się wigierskiego krajobrazu, głębiny jezior, rzeki, torfowiska i ekosystemy lądowe Wigierskiego Parku Narodowego, działalność człowieka oraz historię i dokonania istniejącej w tym miejscu dawnej placówki naukowej.
Potem odbyła się ciekawa lekcja muzealna: „Badamy wigierską wodę – czy w jej kropli coś żyje?” Uczniowie samodzielnie odłowili, a potem w sali laboratoryjnej oznaczyli występujące w strefie brzegowej jeziora bezkręgowce zwane bentosem.
Kolejnym punktem pobytu był rejs łodzią ze szklanym dnem na jeziorze Wigry. Szklane okna umieszczone w podłożu łodzi umożliwiły nam podziwianie żyjątek wodnych i roślinności Wigier takiej jak: gąbki słodkowodne, wywłócznik, osokę aloesowatą, grążel żółty. Widzieliśmy nawet wrak łodzi na dnie jeziora. Słyszeliśmy i obserwowaliśmy kolonię kormoranów, kaczki krzyżówki, perkozy, mewy śmieszki, a także żeremie bobrów. W oddali był widoczny piękny pokamedulski klasztor w Wigrach.
Pobyt w Starym Folwarku zakończył się spacerem kładką znajdującą się na jednej ze ścieżek edukacyjnych. W dalszej części wycieczki udaliśmy się do siedziby Wigierskiego Parku Narodowego w miejscowości Krzywe. Tam obejrzeliśmy krótkie filmy o życiu leśnych zwierząt.
Następnie pani przewodnik poprowadziła nas ścieżką edukacyjną po drewnianych kładkach przez podmokły, liściasty las. Ścieżka wiedzie przez zróżnicowane zespoły leśne i wokół śródleśnego jeziorka Suchar I. Na trasie ustawiono tablice opisujące kilka typowych dla parku siedlisk leśnych, stanowisko archeologiczne z epoki kamienia, gady występujące w parku, owady gniazdujące w glinie oraz bartnictwo.
Zobaczyliśmy wystawę etnograficzną „Ocalić od zapomnienia”, a w niej liczne eksponaty ukazujące historię dawnych zawodów, wykonywanych przez mieszkańców WPN. Wycieczka była bardzo ciekawa i pełna wrażeń. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem brali udział w zajęciach podczas których zdobywali wiedzę i lepiej poznawały świat przyrody.